„Nitron” – jaki jest – każdy widzi, można by strawestować znane powiedzenie… Odnosi się to, oczywiście do tych którzy „jotki” znają, a w szczególności do żeglarzy, którzy mieli okazję zamustrować na „Nitrona”. Konstrukcja typowo wypornościowa, mocna,masywna (w czasie budowy wszystkie blachy przewymiarowano – zwiększono grubość o 0,5 mm), gwarantująca znakomitą dzielność morską. W zamyśle Projektanta przeznaczona do szkolenia, o prostym, nieskomplikowanym ożaglowaniu i osprzęcie, jest cruiser’em (jacht krążowniczy) o dużej autonomii, umożliwiającej długie przeloty oceaniczne. Kilka jednostek (m.in. „Nitron”, „Asterias” i kilka innych) o tej konstrukcji bezawaryjnie okrążyło świat, odbyło szereg podróży transoceanicznych, zapuszczając się także na daleką północ. Ma niezłą sylwetkę choć nigdy nie będzie pretendował do miana jachtu luksusowego (komfort na jachcie w morzu jest rzeczą względną, jeśli wziąć zafalowanie, często duże…). Miał kiedyś teakowy pokład ale raczej już nie będzie miał, kambuz jest obszerny i dobrze zorganizowany, łatwy do utrzymania w czystości. Przewidywane ogrzewanie i lodówka (nie dla luksusu ale dla sprawniejszej aprowizacji i złagodzenia spartańskich warunków w podróżach po wodach nieco chłodniejszych niż Bałtyk). Można też pomyśleć o prysznicu ( jest to proste do rozwiązania ale nie stanowi priorytetu…). Osobiście uważam, że prysznic na tej klasy jachcie jest nieporozumieniem, bo niby ile tej wody można zużyć, nawet gdy zbiorniki pomieszczą 1200 l?(nie znam drugiej takiej „jotki”, która pomieściłaby ponad 1200 l wody) w odniesieniu do rejsów długich – wyprawowych. A jeszcze trzeba ją ogrzać… Montowanie zaś bojlera na jachcie, żeby w porcie można było ogrzać wodę uważam za całkowicie bezsensowne. Ktoś – kto potrzebuje takich luksusów, z pewnością nie będzie szukał koi na „Nitronie”. Jako, że jest to jednostka przewidziana dla większej załogi, nie wydaje mi się celowe montowanie rolfoka, za to w przyszłości myślę o zamontowaniu samosteru, bądź autopilota; hybrydowe (generator wiatrowy + panel solarny) zasilanie zapewnia pełną żywotność baterii i wraz z generatorem spalinowym całkowitą autonomie pod tym względem. Przebudowa wnętrza jest niecelowa i zbyt droga przede wszystkim – gdyby pokusić się o nią… Ważniejszy jest sprawny osprzęt i żagle oraz stan kadłuba. Silnik Yanmar o mocy 36 kM, mający na swym koncie nieco ponad 1000 motogodzin musi wystarczyć na długie jeszcze lata. Śruba prawoskrętna 19″/11″ jest, w moim przekonaniu b. dobrze dobrana i znacznie lepiej manewruje się przy jej zastosowaniu niż przy poprzedniej (20″/13″). Przebudowana linia wału z dławicą z uszczelnieniem mechanicznym, łożyskiem oporowym (wstawiona płyta oporowa), python drive’em (wałek homokinetyczny) gwarantuje osiowość pracy wału oraz separację silnika od nacisku ze strony śruby napędowej, co skutkuje eliminacją nadmiernych sił działających na amortyzatory i – oczywiście brak przecieków z pochwy wału napędowego.Reasumując: łódka jest w niezłej formie z wyraźnym widokiem poprawy na sezony następne.
Karta informacyjna s/y Nitron:
Nr rejestru PZŻ: PZ – 1305 Nr ewidencyjny PRS: 631 248 Nr świadectwa pomiarowego: 3819 Certyfikat okrętowy stały: ROG/3/363 Dopuszczalna liczebność: załogi 10 Rok budowy: 1984 Radiowy sygnał wywoławczy: SPS-2510 MMSI: 261001530 Kadłub: stalowy, skośno denny; pokładówka z hydronalium Długość całkowita Lc: 13,79 m Długość klasyfikacyjna L: 11,51 m Długość linii wodnej Lpp: 9,23 m Szerokość B: 3,57 m Wysokość boczna H: 3,25 m Zanurzenie konstrukcyjne Tk : 1,95 m; rzeczywiste: 2,15-2,2m Pojemność brutto: tony rej./m3 13,45/38,10 Pojemność netto: tony rej./m3 12,64/35,81 Zbiorniki wody: >1200 l Zbiornik paliwa: 440 l Pomiarowa powierzchnia ożaglowania: 80 m2 Typ ożaglowania: kecz Materiał omasztowania: hydronalium Wysokość wolnej burty: 0,8 m Wysokość masztu od linii wodnej: 17 m Długość grotmasztu: 16,8 m Długość bezanmasztu: 9,9 m Kotwica główna: CQR 75 lbs (ca 34 kg) ocynk. Łańcuch kotwiczny, ocynk.: Ø 10 mm; l 112 m Kotwica zapasowa: Danfortha 50 kg, nierdzewna Kotwica na rufie: (kołowrót z taśmą 30m) 10 kg Silnik pomocniczy: Yanmar 3JH4E; nr fabr. E03498 Moc, przy pracy ciągłej: 26,7 kW/36,3kM/2907 obr/min Ø wału napędowego: 35 mm Śruba napędowa: 19/11˝; prawoskrętna Przekładnia mech. stożkowa: KM35P: 2,36/316 : 1(prz./wstecz); zapas: 2,61:1 Bateria akumulatorów: 4 x 180 Ah/12V, zasilane hybrydowo zespołem: generator wiatrowy + panel fotowoltaiczny 400W + 90W
-
- Wyposażenie nawigacyjne: Odbiornik GPS FURUNO: GP-31 sprzężony z UKF-ką, laptopem, zestawem C-map i programami meteo ( ściąganie prognoz z radia GRUNDING YB 500); radar FURUNO; log, echosonda, anemometr: Raymarine; radiotelefon VHF GDMS: Silva S 10; EPIRB: McMurdo Smartfind G8 AIS; radio zwykłe (samochodowe); kompasy: główny(BERGEN Ø 180) i sterowy(SILVA Ø 150); namiernik; lornetka; sekstant(2); tratwa ratunkowa 10-cio osobowa: „Stomil”
Farby: podkładowa: Hempel+utwardzacz: hempel’s curing agent 95570; nawierzchniowa: burty (od linii wodnej i pokład): poliuretanowa Sigmadur 520/550 + hardener: article nr 00238759 – DS 7524/7537; antyfouling: Hempel’a (najlepszy).
Oleje: silnik: CD SAE 15W/40 (4,5l); przekładnia: SAE20/30HD (0,5l) winda kotwiczna: SAE 80W/90 (Tutela ZC90 Olio Fiat W90/M-DA WL-L-2105C)
Filtry: do silnika: olejowy: Art. 10316 JEY0-14-302; paliwa: SF part no.: SK 3670; REPLEACE: ME006066
-
- Liny: Szoty: foka: Ø16,l-30m; grota: Ø14,l-30m(x1); bezana: Ø12,l-15m; Fały: grota: Ø12,l-30m(x1); foka: Ø12,l> 30m(x3); bezana: Ø10,l-20m(x3); Topenanta grota: Ø12,l>30m Cumy: Ø20; l-20m(x4); Hol: Ø22,l-60m
You must be logged in to post a comment.