2017-03-11

O JACHCIE

„Nitron” – jaki jest – każdy widzi, można by strawestować znane powiedzenie… Odnosi się to, oczywiście do tych którzy „jotki” znają, a w szczególności do  żeglarzy, którzy mieli okazję zamustrować na „Nitrona”. Konstrukcja typowo wypornościowa, mocna,masywna (w czasie budowy wszystkie blachy przewymiarowano – zwiększono grubość o 0,5 mm), gwarantująca znakomitą dzielność morską. W zamyśle Projektanta przeznaczona do szkolenia, o prostym, nieskomplikowanym ożaglowaniu i osprzęcie, jest cruiser’em (jacht krążowniczy) o dużej autonomii, umożliwiającej długie przeloty oceaniczne. Kilka jednostek (m.in. „Nitron”, „Asterias” i kilka innych)  o tej konstrukcji bezawaryjnie okrążyło świat, odbyło szereg podróży transoceanicznych, zapuszczając się także na daleką północ. Ma niezłą sylwetkę choć nigdy nie będzie pretendował do miana jachtu luksusowego (komfort na jachcie w morzu jest rzeczą względną, jeśli wziąć zafalowanie, często duże…). Może jeszcze mieć teakowy pokład, kambuz jest obszerny i dobrze zorganizowany, łatwy do utrzymania w czystości. Przewidywane ogrzewanie i lodówka (nie dla luksusu ale dla sprawniejszej aprowizacji i złagodzenia spartańskich warunków w podróżach po wodach nieco chłodniejszych niż Bałtyk). Można też pomyśleć o prysznicu ( jest to proste do rozwiązania ale nie stanowi priorytetu…). Osobiście uważam, że prysznic na tej klasy jachcie jest nieporozumieniem, bo niby ile tej wody można  zużyć,  nawet  gdy  zbiorniki  pomieszczą 1200 l?(nie znam drugiej takiej „jotki”, która pomieściłaby ponad 1200 l wody) w odniesieniu do rejsów długich – wyprawowych. A jeszcze trzeba ją ogrzać… Montowanie zaś bojlera na jachcie, żeby w porcie można było ogrzać wodę uważam za całkowicie bezsensowne. Ktoś – kto potrzebuje takich luksusów, z pewnością nie będzie szukał koi na „Nitronie”.  Jako, że jest to jednostka przewidziana dla większej załogi, nie wydaje mi się celowe montowanie rolfoka, za to w przyszłości myślę o zamontowaniu samosteru, bądź autopilota i elektrowni wiatrowej, bądź solarów. Przebudowa wnętrza jest niecelowa i zbyt droga przede wszystkim – gdyby pokusić się o nią… Ważniejszy jest sprawny osprzęt i żagle oraz stan kadłuba. Silnik Yanmar o mocy 36 kM, mający na swym koncie nieco ponad 1000 motogodzin musi  wystarczyć na długie jeszcze lata. Śruba prawoskrętna 19″/11″ jest, w moim przekonaniu b. dobrze dobrana i znacznie lepiej manewruje się przy jej zastosowaniu niż przy poprzedniej (20″/13″). Przebudowana linia wału z dławicą z uszczelnieniem mechanicznym, łożyskiem oporowym (wstawiona płyta oporowa), python drive’em (wałek homokinetyczny) gwarantuje osiowość pracy wału oraz separację silnika od nacisku ze strony śruby  napędowej, co skutkuje eliminacją nadmiernych sił działających na amortyzatory i – oczywiście brak przecieków z pochwy wału napędowego.Reasumując: łódka  jest w niezłej formie z wyraźnym widokiem poprawy na sezony następne.

                       Karta informacyjna  s/y Nitron:

Nr rejestru PZŻ:  PZ – 1305                                                                                                                                                                                                            Nr ewidencyjny  PRS:  631 248                                                                                                                                                                                                  Nr świadectwa pomiarowego:  3819                                                                                                                                                                     Certyfikat okrętowy stały:  ROG/3/363                                                                                                                                                      Dopuszczalna liczebność: załogi  10                                                                                                                                                                                            Rok budowy:  1984                                                                                                                                                                                                                Radiowy sygnał wywoławczy:  SPS-2510                                                                                                                                                MMSI:  261 345 000                                                                                                                                                                                                              Kadłub:  stalowy, skośno denny; pokładówka z hydronalium                                                                                                                       Długość całkowita Lc:  13,79 m                                                                                                                                                                                          Długość klasyfikacyjna L:  11,51 m                                                                                                                                                                                          Długość linii wodnej Lpp 9,23 m                                                                                                                                                                                  Szerokość B:  3,57 m                                                                                                                                                                                                                Wysokość boczna H:  3,25 m                                                                                                                                                                                                      Zanurzenie konstrukcyjne Tk : 1,95 m                                                                                                                                                                                        Pojemność brutto: tony rej./m3  13,45/38,10                                                                                                                                                          Pojemność netto: tony rej./m3  12,64/35,81                                                                                                                                                            Zbiorniki wody:  >1200 l                                                                                                                                                                                                        Zbiornik paliwa:  440 l                                                                                                                                                                                                                Pomiarowa powierzchnia ożaglowania:  80 m2                                                                                                                                                              Typ ożaglowania:  kecz                                                                                                                                                                                                                Materiał omasztowania:  hydronalium                                                                                                                                                                                      Wysokość wolnej burty:  0,8 m                                                                                                                                                                                          Wysokość masztu od linii wodnej:  17,6 m                                                                                                                                                                          Długość grotmasztu:  16,8 m                                                                                                                                                                                                          Długość bezanmasztu:  9,9 m                                                                                                                                                                                          Kotwica główna:  CQR 75 lbs (ca 34 kg) ocynk.                                                                                                                                     Łańcuch kotwiczny, ocynk.:  Ø 10 mm; l  112 m                                                                                                                                                      Kotwica zapasowa:  Danfortha 50 kg, nierdzewna                                                                                                                                             Kotwica na rufie:  (kołowrót z taśmą 30m10 kg                                                                                                                            Silnik  pomocniczy:  Yanmar 3JH4E; nr fabr. E03498                                                                                                                                                      Moc, przy pracy ciągłej:  26,7 kW/36,3kM/2907 obr/min                                                                                                                                          Ø wału napędowego:  35 mm                                                                                                                                                                                                          Śruba napędowa:  19/11˝; prawoskrętna                                                                                                                                                              Przekładnia mech. stożkowa:  KM35P: 2,36/316 : 1(prz./wstecz); zapas: 2,61:1 

Wyposażenie nawigacyjne: Odbiornik GPS FURUNO: GP-31 sprzężony z UKF-ką,  laptopem, zestawem  C-map i programami meteo ( ściąganie prognoz z radia GRUNDING YB 500); radar  FURUNO;  log, echosonda, anemometr: Raymarine;  radiotelefon VHF GDMS:  Silva S 10;  EPIRB:  Kannad Marine Safelink SPORTPRO; radio zwykłe (samochodowe); kompasy: główny(BERGEN Ø 180) i sterowy(SILVA Ø 150); namiernik; lornetka; sekstant(2); tratwa ratunkowa 10-cio osobowa: „Stomil”

Farby: podkładowa: Hempel+utwardzacz: hempel’s curing agent 95570; nawierzchniowa: burty (od linii wodnej i pokład): poliuretanowa Sigmadur 520/550 + hardener: article nr 00238759 – DS 7524/7537; antyfouling: Hempel’a (najlepszy).

Oleje: silnik: CD SAE 15W/40 (4,5l); przekładnia: SAE20/30HD (0,5l) winda kotwiczna: SAE 80W/90 (Tutela ZC90 Olio Fiat W90/M-DA WL-L-2105C)

Filtry: do silnika: olejowy: Art. 10316 JEY0-14-302; paliwa: SF part no.: SK 3670; REPLEACE: ME006066

  • Liny: Szoty: foka: Ø16,l-30m;  grota: Ø14,l-30m(x1);   bezana: Ø12,l-15m;                                                                                               Fały: grota: Ø12,l-30m(x1); foka: Ø12,l> 30m(x3); bezana: Ø10,l-20m(x3);                                                                                Topenanta grota:  Ø12,l>30m                                                                                                                                                                            CumyØ20; l-20m(x4);                                                                                                                                                                                              Hol: Ø22,l-60m